Najczęstsze Pytania o Psychoterapię FAQ

Kiedy warto zgłosić się na psychoterapię?

  • Jeżeli czujesz się zniechęcony, smutny i osowiały. Często masz poczucie pustki i nudy. Rzeczy i działania które cieszyły Cię wcześniej, teraz już Cię nie cieszą.
  • Odczuwasz niepokojące objawy: natrętne myśli, trudności w skupieniu, poczucie rozdrażnienia, nieuzasadnione medycznie dolegliwości bólowe i inne problemy somatyczne
  • Odczuwasz lęk, stale utrzymujący się niepokój i napięcie lub silne napady paniki, często połączone z obawą, że zaraz coś się wydarzy.
  • Kiedy utraciłeś ważną dla siebie osobę lub coś wartościowego, poczucie bezpieczeństwa, zostałeś zmuszony do zmiany stylu życia
  • Masz wrażenie, że stale popełniasz te same błędy, spotykają Cię te same trudności i nie wiesz jak to zmienić
  • Często angażujesz się w sytuacje, które są dla ciebie niekorzystne, zagrażające lub nawet destruktywne
  • Odczuwasz trudności w relacjach z innymi ludźmi. Czujesz, że jesteś od nich zbyt zależny lub wręcz przeciwnie – czujesz się opuszczony, inni często cię irytują.

Skąd będę wiedzieć, czy to profesjonalna terapia?

Każda psychoterapia (tak indywidualna, jak i grupowa) powinna rozpocząć się jednym lub kilkoma spotkaniami konsultacyjnymi. Są one po to, aby pacjenty miał możliwość dogłębnego opowiedzenia o swoich trudnościach i swoim życiu oraz mógł też przekonać się, czy decyduje się na terapię. Terapeuta natomiast może dzięki temu zrozumieć problemy pacjenta i zadecydować, czy psychoterapia może mu pomóc, czy może powinien on skorzystać z innej formy pomocy.

Kiedy warto zgłosić się na psychoterapię?

Po wstępnej fazie konsultacji terapeuta i pacjent umawiają się na to, jak będzie przebiegać psychoterapia. To co najczęściej jest ustalane to:

  • Jak często będą odbywać się sesje (czyli spotkania terapeutyczne). W terapii indywidualnej i grupowej sesje powinny się odbywać nie rzadziej niż raz w tygodniu. W terapiach par, małżeństw i rodzin mogą odbywać się co 2 tygodnie lub nawet raz w miesiącu.
  • Ile będzie trwała jedna sesja. Standardowy czas spotkania indywidualnego to 50 minut; sesje grupowe, w zależności od metod pracy grupy, trwają od 90 minut do 4 godzin, Sesje rodzinne i małżeńskie (dla par) ok. 60 – 120 min.
  • Jeżeli terapia jest płatna, ustala się również cenę za sesję. Ceny wahają się od 80 do 150 złotych za sesje indywidualne (50 minutowe).
  • Gdzie sesje będą się odbywać – ważne jest stałe miejsce spotkań. Zazwyczaj określa się też stały dzień i godzinę spotkań, oraz zasady odwoływania sesji i odpłatności za spotkania, które się nie odbyły.

Jakie korzyści może przynieść psychoterapia ?

Psychoterapia może przynieść wiele zmian. To, na ile się zmienisz, jest twoją osobistą decyzją. Korzyści z psychoterapii mogą przybrać postać:

  • lepszego rozumienia swoich zachowań, uczuć i potrzeb – co pozwala bardziej świadomie podejmować życiowe decyzje;
  • bardziej satysfakcjonującego budowania relacji z innymi ludźmi, większego zadowolenia z ważnych dla ciebie relacji;
  • zaniku, lub osłabienia dokuczających ci objawów, takich jak lęk, uczucie pustki, napięcie i „nerwy”, dolegliwości somatyczne na podłożu psychicznym (np. bóle głowy, „ścisk żołądka”, drżenie rąk itp.)
  • bardziej realnego postrzegania siebie, swoich możliwości, pragnień, celów życiowych i własnej wartości.

Kiedy warto zgłosić się na psychoterapię?

  • Jeżeli czujesz się zniechęcony, smutny i osowiały. Często masz poczucie pustki i nudy. Rzeczy i działania które cieszyły Cię wcześniej, teraz już Cię nie cieszą.
  • Odczuwasz niepokojące objawy: natrętne myśli, trudności w skupieniu, poczucie rozdrażnienia, nieuzasadnione medycznie dolegliwości bólowe i inne problemy somatyczne
  • Odczuwasz lęk, stale utrzymujący się niepokój i napięcie lub silne napady paniki, często połączone z obawą, że zaraz coś się wydarzy.
  • Kiedy utraciłeś ważną dla siebie osobę lub coś wartościowego, poczucie bezpieczeństwa, zostałeś zmuszony do zmiany stylu życia
  • Masz wrażenie, że stale popełniasz te same błędy, spotykają Cię te same trudności i nie wiesz jak to zmienić
  • Często angażujesz się w sytuacje, które są dla ciebie niekorzystne, zagrażające lub nawet destruktywne
  • Odczuwasz trudności w relacjach z innymi ludźmi. Czujesz, że jesteś od nich zbyt zależny lub wręcz przeciwnie – czujesz się opuszczony, inni często cię irytują.

Skąd będę wiedzieć, czy to profesjonalna terapia?

Każda psychoterapia (tak indywidualna, jak i grupowa) powinna rozpocząć się jednym lub kilkoma spotkaniami konsultacyjnymi. Są one po to, aby pacjenty miał możliwość dogłębnego opowiedzenia o swoich trudnościach i swoim życiu oraz mógł też przekonać się, czy decyduje się na terapię. Terapeuta natomiast może dzięki temu zrozumieć problemy pacjenta i zadecydować, czy psychoterapia może mu pomóc, czy może powinien on skorzystać z innej formy pomocy.

Kiedy warto zgłosić się na psychoterapię?

Po wstępnej fazie konsultacji terapeuta i pacjent umawiają się na to, jak będzie przebiegać psychoterapia. To co najczęściej jest ustalane to:

  • Jak często będą odbywać się sesje (czyli spotkania terapeutyczne). W terapii indywidualnej i grupowej sesje powinny się odbywać nie rzadziej niż raz w tygodniu. W terapiach par, małżeństw i rodzin mogą odbywać się co 2 tygodnie lub nawet raz w miesiącu.
  • Ile będzie trwała jedna sesja. Standardowy czas spotkania indywidualnego to 50 minut; sesje grupowe, w zależności od metod pracy grupy, trwają od 90 minut do 4 godzin, Sesje rodzinne i małżeńskie (dla par) ok. 60 – 120 min.
  • Jeżeli terapia jest płatna, ustala się również cenę za sesję. Ceny wahają się od 80 do 150 złotych za sesje indywidualne (50 minutowe).
  • Gdzie sesje będą się odbywać – ważne jest stałe miejsce spotkań. Zazwyczaj określa się też stały dzień i godzinę spotkań, oraz zasady odwoływania sesji i odpłatności za spotkania, które się nie odbyły.

Jakie korzyści może przynieść psychoterapia ?

Psychoterapia może przynieść wiele zmian. To, na ile się zmienisz, jest twoją osobistą decyzją. Korzyści z psychoterapii mogą przybrać postać:

  • lepszego rozumienia swoich zachowań, uczuć i potrzeb – co pozwala bardziej świadomie podejmować życiowe decyzje;
  • bardziej satysfakcjonującego budowania relacji z innymi ludźmi, większego zadowolenia z ważnych dla ciebie relacji;
  • zaniku, lub osłabienia dokuczających ci objawów, takich jak lęk, uczucie pustki, napięcie i „nerwy”, dolegliwości somatyczne na podłożu psychicznym (np. bóle głowy, „ścisk żołądka”, drżenie rąk itp.)
  • bardziej realnego postrzegania siebie, swoich możliwości, pragnień, celów życiowych i własnej wartości.